"BLOG SOTONG PERTAMA DI DUNIA" ....... "Selamat datang"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA......Thanks follower semua"

.

.

21 March 2011

Memasak Sotong

Salam sejahtera untuk semua pengunjung sotonglaut.
Pada post kali ini, Abe Din akan bercerita tentang langkah-langkah awal sebelum sotong dimasak sebagai hidangan. 

Kebiasannya, sotong akan dibersihkan terlebih dahulu. Ada antara penggemar sotong akan menanggalkan lapisan kulit luar sotong yang berwarna lebih gelap. Langkah membuang kulit sotong akan menjadikan daging sotong putih bersih.

Bagi kebiasaan rakyat Malaysia, cara potongan daging sotong adalah bersifat universal atau diterima sejagat. Apa yang dimaksudkan di sini ialah cara potongan daging sotong yang hampir sama di hampir keseluruhan negeri-negeri di Malaysia. Kita boleh melihat trend ini di kedai-kedai makan yang menyediakan masakan sotong. Mungkin juga cara yang sama digunakan di negara-negara jiran seperti Indonesia, Singapura, Thailand, Brunei dan Filipina.

Berikut adalah beberapa cara potongan daging sotong yang begitu popular dan diterima umum :
1-Hirisan membulat atau bergelung.
2-Hirisan memanjang
3-Masakan seekor


Hirisan daging sotong secara membulat atau bergelung adalah teknik hirisan daging yang biasa dijumpai di kedai-kedai makan. Terdapat satu lagi hirisan jenis ini iaitu hirisan membulat bersambung (tidak putus). Hirisan jenis ini biasa digunakan ketika menyediakan sotong goreng celup tepung.

Hirisan kedua iaitu hirisan memanjang yang selalunya diaplikasi pada daging sotong yang besar dan tebal. Sotong mabang dan sotong katak selalu disediakan menggunakan teknik hirisan ini.

Masakan seekor pula, ialah kaedah di mana sotong dibersihkan dan dimasak seekor-seekor samada bersama kepala atau tanpa kepala. Di Terengganu, teknik ini digunakan ketika menyediakan ketupat sotong.

Gambar di bawah (carian internet), menunjukkan beberapa jenis teknik hirisan daging sotong yang biasa digunakan di luar negara. Untuk mendapatkan hasil potongan yang baik seeloknya gunakan pisau yang tajam. Sekali tengok sotong mentah di bawah nampak macam  sedap je ...



 


Bagi suri rumah yang terbaca post Abe Din pada kali ini, diharap cuba, try, test teknik hirisan sotong yang baru ini. Buat carian di internet jika anda mahukan design baru yang lebih canggih. Semoga ada kelainan pada masakan anda. 

Abe Din juga berharap teknik hirisan ini akan menarik perhatian anak anda yang tidak suka makan sotong. Jika suami, rakan-rakan, jiran, atau mertua sudah mula memuji dan bertanya tentang masakan anda itulah bonus di atas kesungguhan anda untuk mencuba sesuatu yang baru.

Sehingga berjumpa lagi pada post berikutnya.
Abe Din

2 comments:

  1. idea ni..hari ni masak sambal sotong..tapi taruk sekor2mcamtuh je..besok nakk potong camni la

    ReplyDelete
  2. Selamat mencuba Ayujamal. Next post,Abe Din akan bagi tips mmengenai sotong meletup ketika dimasak.

    ReplyDelete

PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

Blogger Pancing