PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

"PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA" ....... "Selamat datang ke http://sotonglaut.blogspot.com/"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“Semoga anda mendapat sesuatu yang berguna di sini..........JANGAN LUPA KONGSI DENGAN RAKAN YANG MEMERLUKAN...Copy-paste, link, cetak, share takde masalah... jangan niaga sudah.......... Thanks follower semua"

.

.

28 May 2011

Ribut Laut

Salam untuk semua pelawat dan pengunjung.
Dua hari lepas, Abe Din mengetengahkan isu berkaitan sotong dan pencemaran. Antara isi utama yang diulas ialah tentang kurangnya sotong yang ditangkap di beberapa kawasan di Terengganu, khususnya Kemaman.

Pagi tadi kawan baik Abe Din, Mat menelefon dan memberitahu dia baru pulang dari mencandat di perairan Kerteh. Misi dengan dua buah bot bersama belasan pencandat telah mengharung perairan Kerteh semalaman bagi mencandat sotong torak. Abe Din diberitahu, sotong torak cukup banyak bermain cahaya lampu di bawah bot mereka. Teruja sekejap... ini petanda baik, sotong sudah datang.

Apa yang menyedihkan, menurut rakan Abe Din... sotong tidak galak menyambar candat. Mereka hanya memperolehi beberapa kilogram sahaja. Apabila Abe Din bertanyakan tentang arus... Mat memberitahu tiada arus atau arus mati. Patutlah sotong tidak galak.. sotong torak memang kurang menyambar jig jika tiada arus, walaupun kita lihat beribu-ribu sotong bermain di bawah bot.


Lebih menyedihkan lagi, kumpulan berkenaan terpaksa berhadapan dengan ribut yang melanda. Bagi mereka yang belum ada pengalaman dilanda ribut laut... tentunya tidak begitu faham dengan saat getir yang dilalui. Abe Din sudah beberapa kali berhadapan dengan ribut. Bot dilambung ombak sehingga berkedudukan menegak dalam 45 hingga 50 darjah sebelum bot dihempas keras ke bawah.

Tong ikan dan kotak-kotak pancing bergerak ke hadapan dan ke belakang silih berganti. Habis semua doa dibaca hinggakan semua pencandat tertidur. Terjaga sahaja hari dah siang dan ribut sudah teduh. Beberapa tudung tong ikan hilang... peralatan lainnya berselerak ke sana sini. Semasa ribut.. kami peluk tiang bot kuat-kuat, ada juga yang memeluk tong air, tong ikan bersedia jika terjadi sesuatu yang tidak diingini.

Itulah asam garam yang perlu ditempuhi oleh pencandat dan nelayan-nelayan saban tahun. Pada musim begini, cuaca agak sukar untuk diramalkan. Jika ribut datang dari arah lautan, peluang untuk melarikan diri sedikit cerah. Itupun kalau bot yang dinaiki boleh bergerak laju. Jika ribut datang dari arah daratan seperti yang kerap berlaku pada musim ini, peluang untuk lari sedikit tipis.

Para nelayan tempatan memang sudah biasa berhadapan dengan ribut laut tetapi bagi pencandat biasa, saat berhadapan dengan ribut sebegini samalah seperti saat penentuan antara hidup dan mati. Sebab itulah ramai pencandat baru yang menghadapi situasi ini terus bersara sebaik sahaja naik ke daratan.



Apa yang akan anda lakukan jika anda berhadapan dengan ribut ketika mencandat atau memancing di tengah laut? Mungkin beberapa tips di bawah boleh membantu anda:

1-Bawa baju hujan
Jika ribut melanda, hujan boleh masuk sehingga ke dalam bot. Hujan di laut sangat sejuk hinggakan mereka yang gemukpun boleh menggigil.

2-Gunakan jaket keselamatan
Pastikan anda membawa dan paling penting memakai jaket keselamatan. Bimbang jika berlaku sesuatu yang tidak diingini.

3-Kemaskan peralatan
Pastikan tali, bekas pancing dan joran disusun dengan kemas dan tidak berselerak. Mungkin ramai yang tidak tahu bahawa tali pancing itu sendiri boleh membunuh

4-Tetapkan kedudukan
Duduk di tempat yang mudah untuk berpaut dan tidak terlalu berdekatan dengan bahagian tepi bot. Jangan berdiri dan menggunakan telefon bimbit jika ribut disertai dengan kilat dan guruh.

5-Dapatkan nasihat tekong bot
Tekong selalunya selamba je. kalau di Terengganu... rata-rata mereka sudah biasa berhadapan dengan ribut luar jangka ini.

6-Saling membantu
Mungkin ada di antara rakan anda baru pertama kali keluar mencandat... mereka mungkin  mabuk, kesejukan dan bermacam kerenah lagi. Jangan pentingkan diri.. hulurkan bantuan anda bagi meredakan kebimbangan mereka.


7-Berdoa
Berdoa adalah jalan terbaik memohon pertolonganNya dan menenangkan perasaan. Jika ribut nampak pelik sikit... salah seorang laungkan azan dengan kuat.

Sekian untuk kali ini. Selamat memancing dan mencandat. Utamakan keselamatan anda.
Abe Din
Read more >>

Petua Masakan

Salam untuk semua pengunjung sotonglaut.
Pada post kali ini, Abe Din akan bercerita sedikit tentang petua-petua masakan berasaskan sotong.

Memang tidak dinafikan sotong sudah menjadi salah satu makanan yang sangat digemari. Keadaan ini mungkin kerana sotong itu sendiri boleh dimasak dengan pelbagai cara dan gaya masakan yang merentasi budaya dan bangsa.

Mungkin anda tidak tahu, ada diantara peminat sotong suka memasak sotong bersama dengan kulitnya sekali. Ada juga yang gemar membuang kulit sotong terlebih dahulu sebelum dimasak. Kerja ini agak rumit sedikit jika tidak kena caranya. 

Ada beberapa petua yang digunakan untuk membuang kulit sotong. Sotong yang hendak dibuang kulitnya hendaklah direndam ke dalam air beras selama beberapa minit. Selepas itu, kulit sotong akan mudah ditanggalkan. Ada juga sotong yang direndam dan diramas bersama suratkhabar bagi mempercepatkan kulit sotong tertanggal. walaupun begitu, sotong baru lebih sukar untuk ditanggalkan kulitnya berbanding sotong lama.

Satu cara bagi melembutkan sotong yang liat seperti sotong mabang ialah dengan merendam sotong berkenaan di dalam abu hasil pembakaran. Kaedah ini juga selalu digunakan bagi melembutkan sotong kering selain daripada menggunakan air panas. Cara lain bagi melembutkan sotong mabang ada diterangkan di dalam post Abe Din sebelum ini.

Bagi menonjolkan kesegeran sotong yang dimasak, sotong boleh direndam beberapa minit ke dalam cuka makan. Sotong yang direndam ke dalam cuka akan kelihatan lebih segar dan cantik selepas dimasak.

Dengan menggunakan petua-petua yang biasa diamalkan oleh orang-orang tua dahulu, kerja memasak anda akan menjadi lebih mudah. Pelbagai jenis masakan juga boleh dibuat dari sotong yang telah siap dibersihkan.

Sotong masak pedas

Bagi surirumah, anda boleh mencuba masakan sotong pedas dan kari sotong yang Abe Din kutip dari internet ini. Berikut adalah link yang menerangkan cara-cara membuat masakan berkenaan:
http://priyasoshy.blogspot.com/2009/07/squidkanava-fry.html
http://www.salkkaaram.com/2009/03/koonthal-ularthu-squid-cooked-in.html

Semoga bahan yang dipaparkan pada kali ini sedikit sebanyak dapat membantu anda.
Selamat mencuba dan jumpa lagi.
Abe Din
Read more >>

27 May 2011

Sotong & Pencemaran

Salam kepada semua pengunjung yang bertandang ke blog sotonglaut.
Baru-baru ini, aktiviti mencandat sotong dihangatkan kembali dengan beberapa penganjuran antara kerajaan negeri dan pihak-pihak swasta. Antara yang paling hangat diperkatakan ialah Karnival Candat Sotong Harian Metro (HM) 2011.

Majlis pelancaran Bulan Candat Sotong Terengganu dan penyampaian hadiah Karnival Candat Sotong telah diadakan di Pulau Warisan, Kuala Terengganu. Penganjuran kali ini memang tidak sia-sia. Aktiviti mencandat sotong secara tidak langsung telah berjaya mempromosi Terengganu bukan sahaja di dalam Malaysia bahkan di luar negara.

Ada di antara kumpulan peserta menaikkan sotong sehingga 65.2 kilogram dan sotong terpanjang yang berjaya ditangkap ialah sepanjang 39.5 cm. Bagi mereka yang biasa melalui jalan pantai Dungun-Kuala Terengganu, suasana di laut nampak meriah dengan deretan lampu-lampu bot pencandat sotong. Sekali lihat seakan-akan pesta di laut.

Walaupun begitu, suasana begini tidak berlaku di semua tempat di Terengganu, contohnya di Kemaman. Tangkapan sotong di sini tidak menentu. Boleh dikatakan sedikit merosot. Abe Din yang kerap berada di kawasan pantai, agak kurang terlihat bot-bot candat menjalankan aktivitinya. Dari cerita mulut ke mulut nelayan tempatan menyatakan memang sotong tahun ini agak kurang.



Mungkin apa yang diperkatakan itu ada benarnya apabila dilihat sotong torak yang dijual di pasar juga agak kurang berbanding tahun-tahun lepas. Bukan sahaja sotong torak, sotong mabang juga sangat sedikit di tangkap di kawasan pesisir pantai. Masa yang sama tahun lepas adalah masa sotong mengamuk. Tangkapan cukup memuaskan. Tahun lepas, sotong jarum ditangkap di pantai Dungun dan Batu Rakit hanya dengan menggunakan tangan sahaja. Abe Din pula mencandat sotong torak besar hanya dari kawasan tepi pantai sahaja.

 

Fenomena kekurangan sotong seperti ini memang jarang berlaku. Apabila isu ini diutarakan kepada seorang rakan pencandat, dengan selamba beliau menjawab mungkin ia kesan tsunami di Jepun baru-baru ini.

Maklumat yang diperolehi di internet menyatakan bahawa saintis telah lama menggunakan sotong sebagai satu petunjuk bagi mengesan pencemaran dan perubahan dari segi suhu dan suaca di laut. Sotong dikatakan cukup sensitif terhadap sebarang perubahan sekitarnya. Jika terdapat perubahan mendadak, sotong akan berhijrah ke tempat lain. Dengan melihat kehadiran sotong di sesuatu tempat, saintis boleh meramalkan tentang keadaan persekitaran lokasi berkenaan.

Adakah dengan kurangnya kehadiran sotong di sesuatu kawasan itu memberi tanda bahawa kawasan berkenaan telah berlakunya pencemaran? Mungkinkah kawasan berkenaan tidak selamat lagi untuk aktiviti mencandat sotong? Bolehkah kita membuat ramalan liar mengaitkan kekurangan sotong dengan bencana yang bakal menimpa?

Sotong masih ada tetapi bilangan yang berjaya dicandat sedikit merosot. Diharapkan sotong akan mula menunjukkan diri pada bulan-bulan yang mendatang. Sama-samalah kita memanjatkan doa kepada Yang Maha Kuasa.

Hingga berjumpa lagi.
Abe Din
Read more >>

22 May 2011

Trip Mabang 3-2011

Malam ni... rasa macam nak pergi mencandat sotong. Terus sms ajak Mat. Lama juga tunggu tiada balasan. ...mungkin Mat bertugas luar kawasan.

Puas tunggu... akhirnya nekad pergi sorang. Sampai ke lokasi pukul 10.30 malam. Hampir tempat parking... brother jaga penyu bagi signal.. minta tutup lampu kereta.  Katanya penyu naik dalam pukul 9 malam tadi. Belum turun lagi. Waa.. best. Malam ni leh tengok penyu telur. Telefon Samsung baru, ada kamera.. ishh .. tak sambar rasanya tengok penyu telur.

Lama lagi ke? Naik batu dulu cari sotong. Sampai di lokasi, ada seorang mamat sedang gewang sotong. Khabarnya dah dapat seekor sotong jarum dan baru terlepas seekor mabang besar. Ada peluang ni... Abe Din dan mamat tadi terus membaling candat memujuk si sotong agar makan sekali lagi.

Puas candat... sekor pun tak dapat.. letih ada le.. tiba-tiba, nampak brother-brother  jaga penyu sedang kutip telur. Wahhh... dah bertelur le tu.. Apa lagi.. Abe Din letak pancing.. terus pergi tempat penyu telur... letih wooo... 3 minit juga berlari.
  



Sampai di lokasi... nampak sekor "ibu penyu" telah selesai bertelur. Penyu berkenaan terperangkap dalam lubang yang digalinya di tepi tebing. Rasa macam nak angkat ke laut... jangan harap le... berat hampir satu tan. Mengikut kata brother jaga penyu.. penyu berkenaan adalah dari spesies penyu agar.

Telur penyu berkenaan dikumpul di dalam bekas dan dibawa ke pusat penetasan tidak jauh dari kawasan tersebut. Telur penyu akan ditetaskan dan anaknya akan dilepaskan semula ke laut. Mulia sungguh kerja diorang ni... kalau diorang tak ada... memang telur ni kena curi dek penyamun.

Kata brother jaga penyu lagi.. malam ni hanya seekor sahaja yang baru naik.  Mereka ni memang tak tidur. Sekejap-sekejap mereka ronda sepanjang pantai mencari kalau-kalau ada penyu yang mendarat. Ketika mencandat...Abe Din selalu melihat mereka meronda. Bukan semua orang sanggup buat kerja macam ni. Setakat Abe Din mencandat di sini... sudah beberapa jaga bertugas di sini silih berganti. Bagi yang tidak tahan... mesti berhenti kerja.


Selepas bertelur.... penyu akan mandi pasir seketika dan kemudian turun semula ke laut. Penyu sangat sensitif terhadap cahaya lampu. Penyu akan berpatah balik ke laut jika ia terlihat cahaya lampu atau ia rasa terganggu.

Gambar atas : Lubang yang digali oleh penyu
Gambar bawah : Kesan laluan penyu.. macam tayar lori

Papan tanda dipasang di simpang utama ke kawasan pantai bagi memberitahu pengunjung agar memadamkan lampu kenderaan supaya tidak menakutkan penyu yang hendak naik bertelur. Bagi pemancing yang kerap berkunjung ke sini.. sememangnya sudah arif dengan situasi berkenaan. Pungunjung baru perlu peka dan berhati-hati.. tambahan pula memandu dalam gelap sejauh 100 meter dari kawasan parking memang membahayakan. Tetapi kalau dah biasa.. ok je...

Selepas penyu kembali ke laut... Abe Din terus berkemas pulang. Ketika itu seorang lagi pencandat masuk ke batu tambak untuk mencandat. Bulan pula tengah mula mengambang. Rasa macam nak sambung mencandat... bila memikirkan esok kena bangun awal pergi kerja...niat dibatalkan. 

Tarikh trip mabang : 21-22 Mei 2011
Masa : 10.30pm-12.00am
Lokasi : Batu Tambak Kerteh.
Umpan : Klon Yamashita, Couger
Keadaan persekitaran : Bulan agak lewat, air bertahan
Bil pencandat : seorang diri
Hasil tangkapan : -Tiada-
Abe Din keluar dari lokasi mencandat lebih kurang pukul 12. Singgah kedai minum air kejap.. dahaga sangat. Sampai rumah pukul 1.30 pagi. Mandi... dan jeng..jeng.. terus update blog sotong ni.

Lepas siap ni... tido le apa lagi.. Esok nak pergi kerja.
Jumpa lagi.
Abe Din

Read more >>

20 May 2011

Trip Mabang 2-2011

Tarikh trip mabang : 20-21 Mei 2011
Masa : 10.30pm-1.00am
Lokasi : Batu Tambak Kerteh.
Umpan : Couger pink, Yamashita merah 
Keadaan persekitaran : Bulan, air sedang surut. Air sedikit keruh
Bil pencandat : 2 orang

Hasil tangkapan : 
Abe Din: 1 anak torak, 1 jarum, 1 mabang (3)
Bahari : 3 jarum
Jumlah : 6 ekor


Jarum rakus memegang candat

Keadaan batuan yang gelap dan bahaya


Bahari dengan sotong jarum saiz lauk


Jarum yang dicandat Abe Din


Mabang besar yang berjaya dicandat


Semua hasil tangkapan Abe Din

Masalah yang timbul:
1-Tali lama mudah kusut
2-Pencandat lain kerap menyuluh ke dalam air
3-Pemancing ikan kerap berjalan-jalan
4-Ombak kadang-kala sedikit kuat
5-Cahaya bulan kurang cerah.
6-Air surut: candat mudah tersangkut

Kesimpulan : Sotong masih kurang
Abe Din...

Read more >>

18 May 2011

Sotong Pertama 2011

Salam sejahtera kepada semua pelawat yang sudi bertandang. Semoga semuanya sihat-sihat belaka. Lama tidak update... rasa gatal je tangan. Walaupun lama tidak ke talian, namun aktiviti memancing masih diteruskan bila ada kelapangan.

Pada masa ini, sotong torak masih kurang di candat di perairan Kemaman. Kemunculan sotong torak sangat kurang di sini. Walaupun begitu, torak masih boleh dicandat di perairan Marang dan Kuala Terengganu. 

Faktor kekurangan masih tidak diketahui. Sotong mabang juga seolah-olah terkenba tempiasnya apabila dikatakan kurang dicandat di perairan Kemaman. Kehadiran mabang masih menjadi teka-teki dan jumlah yang ditangkap sangat kecil berbanding tangkapan di dalam bulan yang sama tahun lepas.


Abe Din sempat mengadakan beberapa trip mengilat mabang di Kerteh. Hampir semua trip yang dijalankan mengalami kegagalan. walaupun begitu, Abe Din ada melihat rakan-rakan pengilat yang lain menaikkan mabang bersaiz sekilo. Walaupun hanya seekor berjaya ditangkap, sekurang-kurangnya ia memberi satu tanda bahawa mabang sudah menghampiri pesisir pantai Terengganu.


Trip melenguhkan bahu. 100 kali membaling candat... satupun tak dapat.

Kalau jatuh... memang kenangan pahit.

Trip awal Mei: Selepas bermain badminton dalam pukul 9 malam, kawan call ajak mencandat. Macam orang mengantuk disorongkan bantal, terus ke port mencandat. Sampai di sana, seorang pencandat baru sahaja menaikkan seekor sotong mabang bersaiz sekilo.

Tanpa membuang masa, saya dan rakan terus membaling candat... tak dapat. Terus ke hujung batu lebih kurang 5 minit meniti di atas batuan. Baru beberapa minit membaling candat... hujan lebat dengan kilat dan guruh mula bergantian. 

Kami terus patah balik. Disebabkan hujan lebat... batuan menjadi sangat licin, kasut dah tak boleh mencengkam batu. Apalagi... jeng... jeng..  dapat hadiah macam kat bawah tu. Mak... sakit.

Susah payah meniti batuan mengharung hujan lebat dalam lebih kurang 10 minit baru sampai ke pantai. Kasut penuh air... syukur selamat. Singgah kat pondok orang jaga penyu kejap dan ..... balik. Sotong tak dapat... sakit je boleh.

Serik, serik... memang tak nak pergi dah candat sotong. Boleh caya ke... kih..kih.. dua hari lepas tu... pergi lagi dengan kawan (degil sungguh). Air laut memang jernih... bulan mengambang cukup cantik. Sotong masih belum dapat dicandat sehinggalah pukul 12 malam.


Seketika kemudian, rakan Abe Din mendapat seekor sotong mabang. Dia cukup gembira dan sombong kerana inilah sotong pertama yang didaratkan dalam tahun 2011. Seketika kemudian seorang lagi rakan mendaratkan seekor sotong jarum Saiz kecil. 


Wah... ni dah lebih, Abe Din sekor pun tak dapat. Tarik pun takde. Memang rezeki dah ditentukan... maka seketika kemudian dapat jugalah seekor mabang bersaiz kecil. Sempat juga rakam gambar macam kat bawah tu...



Kami bertiga pulang dengan membawa seekor sotong setiap seorang... sotong pertama tahun 2011. Sekurang-kurangnya kami tahu, sotong dah datang ke pantai Terengganu. Selepas ini... trip kedua hingga ke seribu sedia untuk dilancarkan... kih...kih... 

Selamat mencandat kepada semua..
Abe Din
Read more >>

09 May 2011

Jom Masak..!

Salam sejahtera dan apa khabar? 

Semoga pelawat yang bertandang ke sini semuanya sihat-sihat belaka. Terima kasih yang tidak terhingga kepada yang sudi melawat blog kecil ini. Diharap anda akan mendapat sesuatu yang berguna di sini.

Pada kali ini, Abe Din akan bercerita tentang cara-cara membuat sotong goreng. Tajuk ini dipilih kerana ramai pelawat sotonglaut yang menunjukkan minat pada masakan ini. 

Abe Din bukan seorang tukang masak.. tetapi hendak memasak masakan berasaskan sotong.. bereh je. Sedap tu... mungkin tak berapa le, tetapi kenyang... memang dijamin... Setakat ini belum lagi berlaku keracunan makanan atau sakit perut.

Post kali ini memang sesuai untuk suri rumah yang ingin mencuba, anak dara yang tak pandai masak atau teruna yang minat nak memasak atau siapa sahaja yang ingin mencuba sesuatu yang baru. Bagi yang dah teror tu.. sorry le kalau ada salah silap.. harap dimaafkan.. budak baru belajar le katakan...

Mula-mula dapatkan sotong segar (mencandat atau beli kat pasar... jangan curi udah le..). Buang kulit bagi mengelakkan minyak meletup. Kalau tak buang  pun tiada siapa nak marah. Cuma sediakan le tudung periuk sebagai pelindung anda. 

Potong sotong mengikut citarasa anda... cara potongan bergantung  kepada saiz dan jenis sotong (sudah dibincang dalam post terdahulu). Sotong boleh dipotong putus, membulat, memanjang, atau dikelar tidak putus. Sotong yang sedap digoreng ialah sotong ketupat, torak, mabang, jarum dalam susunan ranking menurun.

Lepas siap jangan lupa basuh.. biar senonoh sikit buat kerja tu dan toskan air sotong berkenaan menggunakan penapis atau apa sahaja peralatan yang sesuai.. guna raga pun boleh..


Kemudian dapatkan tepung menggoreng. Jangan susah-susah buat sendiri, beli je.. murah RM2.50 dah dapat. Kalau buat sendiri belum tahu jadi.... kecuali kalau anda memang teror buat sendiri. Tepung boleh dalam keadaan cecair atau serbuk. Kalau susah cari tepung... guna tepung goreng pisang pun boleh. Jika tepung cair digunakan.. sotong yang dimasak dinamakan sotong goreng celup tepung. Jenis tepung memainkan peranan yang penting dalam menentukan kelazatan sotong goreng anda.

Cari telur ayam (jangan cari yang palsu... nanti tak jadi) dan asingkan telur putih sahaja bagi tujuan melekatkan tepung pada sotong. Kalau korang malas.. tak perlu diasingkan.. biar telur merah dan putih bercampur. Celup je terus..
 
Step seterusnya, Panaskan minyak pastikan ia betul-betul panas. Cara nak uji... renjis setitik dua air ke dalam minyak.. jika bunyi macam garang je... ha.. dah panas le tu. Diingatkan jangan renjis macam nak siram pokok bunga pulak... nanti berjerawat muka.. ambo tak tanggungjawab.

Step lagi, celup sotong yang telah dipotong ke dalam telur kemudian guling-gulingkan pula di atas tepung. Tanpa membuang masa, masukkan terus tepat ke dalam kuali. Ulang aktiviti di atas sehingga semua sotong masak. Gunakan penyepit khas. Kalau penyepit atau alat seumpamanya takde kat rumah anda, pakai tangan je le... (jangan bagitau orang lain... bimbang diaorang tak lalu nak makan). Masa angkat.. lapik dahulu dengan tisu bagi penyerapan minyak. Jangan lapik dengan tangan. Lepas itu... susun dalam pinggan. Jangan makan lagi..... makan sama kekawan atau sedara-mara anda baru best.


Kalau rajin, susun sotong bersama sayur hijau, timun, kepingan kobis, daun saderi, tomato, daun pisang pun boleh. Pencicah ? senang je... beli sos tomato, sos cili atau sos apa sahaja yang korang suka. Mayonis pun ok jugak... Dah siap boleh terus hidang. Kadang-kala masakan korang tak sedap manapun, tetapi hiasan yang cantik nampak macam kat hotel je.. anak, suami, kawan, mak mertua, semuanya tentu tak sabar-sabar nak rasa masakan anda.

kalau anda kuat, makan semasa panas kerana pada ketika ini rasa enaknya sedang berada di tahap paling maksima... tambah pula kalau ada air bergas.. wuhh.... Perlu diingat, apabila sotong sejuk kelazatannya akan jatuh ke tahap paling minima.


Bila anda dah betul-betul teror nanti, boleh le anda modified dan mencipta resepi anda sendiri. Campuran adunan tepung menggoreng, pencicah dan hiasan boleh diubahsuai dan dipelbagaikan. Mana tahu... anda akan jadi chef sotong yang terkenal pada suatu hari nanti.

Bukan sahaja orang berkeluarga, orang bujang.. si dara dan teruna juga boleh mencuba resepi ini. Mudah, cepat, sedap dan boleh menyebabkan orang ketagihan sotong goreng anda.

Selamat mencuba. Kalau ada lebih tu.. antar le sikit. Jika ada resepi sotong goreng baru pun boleh hantar... itu pun kalau sudi. Boleh kita kongsi dengan pelawat lain.

Selamat Hari Ibu, gembira selalu dan jumpa lagi.
Abe Din.
Read more >>

Rehat Sekejap..


Salam kepada semua pengunjung blog sotong.

Rasa rindu juga nak pergi mencandat.. kawan-kawan dah mula cerita tentang hasil tangkapan. Apakan daya, tugas di tempat kerja bertimbun-timbun sampai ke malam. Emm... bila le nak gi candat ni?

Di kesempatan ini, Abe Din nak mengucapkan setinggi-tinggi ucapan terima kasih dan penghargaan kepada pelawat-pelawat yang sudi datang ke blog buruk Abe Din.

Kali ini, Abe Din nak alih sedikit tajuk perbincangan. Kebiasaannya topik sotong menjadi point utama. Biasa le tu kadang-kadang kita perlu sesuatu yang baru.. dan yang paling penting, Abe Din hendak berkongsi dengan semua pelawat blog sotong.

Sedikit masa free yang ada sempat juga Abe Din selongkar fail-fail lama di meja.. maka terjumpa le ... jeng.. jeng.. sehelai kertas lama yang tertulis sebuah sajak sinis yang diilhamkan oleh Dr Ishak Haji Muhammad atau lebih dikenali sebagai Pak Sako.
Kalau sudi, korang boleh baca sajak ni... jangan baca saje tau.. cuba fahami apa yang Pak Sako nak bagitau kat kita. Adakah ilham yang lahir dari benak beliau sudah berlaku sekarang.. anda mungkin ada pendapat sendiri : 
Ok mai baca ramai-ramai...



Bapak rugged, anak groovy,
Sedang membiak di sana sini,
Di pantai memakai bikini,
Di kubur memakai mini,
Orang-orang kampung menghadap kiblat,
Mereka membawa komik-komik Barat,
Bermain karate, ganti bersilat,
Makan anggur, menggantikan langsat,
Gasing dibuang, dimajukan bowling,
Berasmara mereka kata necking,
Bercumbu-cumbu mereka kata pecking,
Buang Mak Inang, menggantikan dansing,
 .
.
 .
Opsss.... letih...rehat jap...
 .
 .
.
Tetapi bila gula dalam kencing,
Barulah teringat nak makan jering,
Terkenang pada petai dan kerdas,
Barulah belajar nak mandi hadas,
Melayu bukan, Malaysia pun bukan,
Cina bukan, India pun bukan,

Inilah akar-akar yang mengaku rotan?
Atau kaca-kaca yang mengaku intan

 
 Dr Ishak Haji Muhammad@ Pak Sako
(14 November 1909 - 7 November 1991)

Semoga bingkisan ringkas ini dapat menjadi renungan kita bersama..Al-Fatihah untuk Allahyarham..
Read more >>

05 May 2011

Hobi atau Kerjaya?

Salam sejahtera dan selamat datang kepada semua pengunjung blog sotonglaut. Untuk pengetahuan dan makluman semua pelawat, sekarang adalah masa yang sesuai untuk mencandat sotong torak atau selalu di panggil "Si Panjang" oleh beberapa orang pencandat tempatan. Ramai yang bertandang ke Terengganu bagi menyertai trip-trip mencandat di laut. Setakat ini hasil yang diperolehi agak sederhana walaupun ada juga yang mendapat rezeki yang melampau-lampau. Sotong yang dibawa naik pula bercampur-aduk antara "Si Torak", ketupat dan jarum.

Setakat ini, Abe Din belum berkesempatan ke laut untuk mencandat sotong torak. Kerja dan tugas harian membatasi niat untuk ke laut. Bagi melepas rindu pada laut.. sempat juga pergi ke kuala melihat rakan-rakan membawa balik hasil tangkapan. Jika ada masa lapang, Abe Din akan ke kawasan pesisir pantai untuk mencandat sotong mabang.

Pada ketika ini, sotong mabang masih kurang memghampiri kawasan pesisir pantai berbatu. Semalam, Abe Din sempat mencuba nasib di kawasan yang biasa dikunjungi. Air laut sedang surut dan ombak sedikit kuat. Penat baling candat udang, tiada sambaran atau tarikan si sotong. Beberapa ketika kelihatan tanda kehadiran sotong di permukaan laut. Cahaya biru putih yang agak malap muncul beberapa kali. Saiz... memang boleh tahan.. paling kurang sekilo seekor. Lama memujuk, sotong nampaknya agak malu untuk menarik candat. Last sekali... balik rumah dengan tangan kosong. Walaupun kecewa... sekurang-kurangnya kami tahu bahawa sotong sudah datang ke pantai. Mungkin rezeki belum ada lagi.

Kekadang terbayang-bayang rezeki lepas... bila lagi nak dapat sotong banyak macam kat atas tu? Ramai juga kekawan yang menganggap hobi mencandat ini sebagai membuang masa dan tidak berfaedah. Apa yang pelik... bila bagi sambal sotong, diaorang tak cakap banyak terus bedal sampai habis... siap tanya... bila nak bawa lagi? kih..kih..


Mencandat sotong sama seperti makan... jika dah biasa memang sedap. Jika tak biasa... memang kita tidak akan makan sesuatu makanan itu. Satu yang perlu diingat, jangan kita menghina pula jika kita tidak suka. Camana kalau... orang hina hobi kita.

Pernah dulu seorang rakan berkata, " tak kesian ke?... pancing ikan... sakit mulut dia.... kejam le". Abe Din tanya dia balik," kau tak makan ikan ke?"... dia jawab,"aku beli ikan kat pasar... aku tak pancing... aku kesian... sakit mulut dia"

Spontan terkeluar kata, "ikan pasar lagi kesian, leher kena jerut tali pukat. Mati terjerut kat situ je" ceramah lagi kat dia "mana sakit, mulut ke.. leher?"

Kadang-kadang isu seperti di atas tak perlu.. kerana nak perlekeh orang lain, pelbagai isu ditimbulkan. Kerja halal... bukan mencuri hak orang lain. Abe Din sedar ramai di luar sana memang tidak minat memancing dan mencandat... tetapi apa salahnya jika kita menghormati hobi dan pekerjaan orang lain. Perlu diingat memancing dan mencandat adalah sumber pendapatan bagi ramai orang. Pendapatan dengan menjual ikan, sotong dan hasil laut lain digunakan mereka untuk menyara keluarga dan memberi pendidikan kepada anak-anak. 

Semuanya bermula dengan hobi, seterusnya menjadi kerjaya.
Jumpa lagi,
Abe Din
Read more >>

.

.

Blogger Pancing