PELAWAT DIDAHULUKAN RAKAN DIUTAMAKAN

"PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA" ....... "Selamat datang ke http://sotonglaut.blogspot.com/"....."Pusat maklumat yang membincangkan secara konsisten berkaitan sotong serta teknik pancingan sotong"---------“Semoga anda mendapat sesuatu yang berguna di sini..........JANGAN LUPA KONGSI DENGAN RAKAN YANG MEMERLUKAN...Copy-paste, link, cetak, share takde masalah... jangan niaga sudah.......... Thanks follower semua"

.

.

29 March 2011

Melembut Sotong

Salam sejahtera dan selamat datang kepada semua pengunjung sotonglaut. 

Pada kesempatan ini, Abe Din ingin mengucapkan setinggi penghargaan dan terima kasih semua pengunjung terutama individu yang sudi menjadi pengikut blog sotonglaut ini. Abe Din berharap semua info yang terdapat di laman ini akan dapat disebar luas dan dikongsi bersama rakan-rakan lain yang tidak berkesempatan melawat blog kecil ini kepada

Pada post kali ini, Abe Din akan menerangkan serba sedikit petua bagi melembutkan daging sotong. Sotong sememangnya satu hidangan yang istimewa bagi penggemarnya. Ramai di antara kita yang tidak begitu mengambil tahu tentang cara dan teknik penyediaannya. Antara cabaran memasak sotong ialah letupan minyak panas dan kesabaran melembutkan dagingnya.

Di antara beberapa jenis sotong, sotong mabang, sotong katak dan sotong kering mempunyai daging yang agak liat. Jika tidak kena cara penyediaannya, memang sukar untuk dimakan. Sotong jenis lain seperti sotong jarum, cumi-cumi, ketupat dan torak mempunyai struktur isi yang lebih lembut dan sedap dimakan.


Gambar di atas menunjukkan dua jenis sotong di dalam kategori yang keras dan liat struktur  dagingnya iaitu sotong mabang dan katak.  Sotong jantan bersaiz besar lebih liat dari sotong betina. Sotong bersaiz kecil pula lebih lembut dagingnya.

Cara melembutkan sotong katak dan sotong mabang
1-Bersihkan sotong dan buang kulitnya
2-Belah sotong kepada dua bahagian dan buka isinya
3-Ambil kayu atau lesung batu bersih
4-Ketuk setiap bahagian daging (jangan ganas... nanti hancur)
5-Basuh sekali lagi dan potong ikut citarasa kita sebelum dimasak
6-Cara lain : Mengelar daging secara halus dan rapat tanpa putus
7-Buat bentuk seperti jaring pagar
8-Potong ikut saiz dikehendaki dan masak.

~Jika sotong berkenaan bersaiz besar dan tentunya liat, elakkan memasaknya dengan kombinasi masam kerana masakan masam seperti tomyam akan menyebabkan dagingnya semakin mengecut, memendek dan liat

 ~Jangan masak sotong terlalu lama-kalau buat gak.. sah liat
~Di negara barat, penduduknya mencampur beberapa jenis bahan kimia yang bertindak sebagai enzim pelembut daging.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
sukar untuk dinafikan bahawa sotong kering memang mempunyai peminatnya yang tersendiri. Walaupun diwar-warkan akan bahaya sotong kering, peminatnya macam tidak ambil kisah. Di Terengganu, untuk membeli sotong kering memang mudah. Ada yang dijual di tepi-tepi jalan sahaja. Pusat jualan tentunya di pasar payang, Kuala Terengganu. Harganya pula boleh dikira berpatutan dan boleh tawar menawar macam beli kain. Memang best..



Cara melembutkan sotong kering
1- Cara turun-temurun : Rendam sotong di dalam air panas. Biarkan lembut seketika kemudian dipotong mengikut citarasa sebelum dimasak.
2- Cara lain-Rendam sotong kering di dalam abu tanah bakar atau abu kayu pun boleh dalam masa lebih kurang setengah jam sebelum dipotong ikut citarasa dan dimasak.

Info tambahan: Abu yang digunakan perlu dilarut dalam air dulu (lagi pekat lagi bagus).. lepas tu, rendam sotong kering korang dalam larutan berkenaan. Sebelum masak korang basuh le dulu, kemudian potong ikut citarasa korang dan terus buleh masak. Beres...

Diharap info yang diberi dapat digunakan oleh tukang masak terutamanya suri rumah. Jika ada teknik dan cara lain boleh hantar komen anda untuk kita sama-sama berkongsi. Jangan sorok ilmu... tak baik

Hingga berjumpa lagi pada post akan datang. Jaga diri..
Abe Din
Read more >>

25 March 2011

Petua Goreng Sotong

Salam sejahtera untuk semua pengunjung sotonglaut.com/
Pada post kali ini, Abe Din hendak berkongsi sedikit petua berkaitan proses penyediaan sotong goreng. Mungkin ramai yang pernah merasai kelazatan sotong goreng. 

Sotong goreng disaluti telur dan tepung perencah sebelum digoreng menggunakan minyak masak. Terdapat 3 cara yang biasa digunakan ketika menghiris sotong iaitu secara potongan membulat putus, membulat tidak putus dan, digoreng seekor.

Keenakan hingga menjilat jari.

Memang ramai peminat sotong goreng celup tepung tetapi tidak ramai yang sanggup membuatnya terutamanya tukang masak baru. Keadaan ini berlaku kerana sotong yang digoreng menggunakan minyak masak selalunya akan menghasilkan letupan. Kalau kena boleh masuk spital..... Inilah faktor yang menyebabkan ramai yang lebih berani makan daripada membuat.

Kalau sekali kena mahu bersara daripada memasak. 
Bukan kena api tetapi kena minyak.

Apabila dikaji secara mendalam, bahagian sotong yang menyebabkan berlaku letupan ialah bahagian kulit dan mata sotong. Adalah bijak jika anda menanggalkan sulit sotong sebelum ia digoreng. Mata sotong sebaiknya dikeluar dan dibuang terlebih dahulu. 

Bagaimana letupan boleh berlaku?
Mata dan kulit sotong akan mengembang seperti belon apabila ia terkena minyak masak yang panas. Apabila ia mencapai saiz tertentu, ia akan pecah dan memercik minyak panas. Air yang dikeluarkan daripada sotong juga merupakan sebab terjadinya letupan. Siapa pernah kena? Cakap pun tak guna.... Cuba try dan test sendiri... Bagi mengelakkan fobia dan kemurungan kekal, pastikan anak atau suami anda tidak berada berdekatan dengan kawasan anda menggoreng sotong... kih..kih..


Kulit dibuang sebelum digoreng

Berikut adalah beberapa petua bagi menghalang atau mengurangkan risiko letupan kesan daripada aktiviti menggoreng sotong :
1-Buang kulit dan mata sotong terlebih dahulu
2-Merebus sotong, keringkan air (lap dengan tisu) dan goreng
3-Bersihkan sotong, keringkan dengan tisu, goreng
4-Goreng dengan minyak yang dipanaskan sedikit demi sedikit
5-Guna deep-fryer

6-Gunakan alat di atas sebagai pelindung keselamatan.
7-Pakai cermin mata sebagai perisai tambahan

Jika anda memang kategori penakut minyak panas. Jangan masak, beli terus dari kedai. Mudah dan lazat. Di Terengganu, tidak sukar untuk mendapatkan sotong goreng celup tepung yang sedap. Sotong celup tepung mudah dijumpai di kedai-kedai yang berdekatan dengan kawasan pantai. Cari di gerai-gerai makanan bukan di kedai runcit...

Jika anda minat memasak, pelbagaikan adunan tepung dan bahan rencahnya. Try and error sehinggalah mendapat resepi yang memenuhi citarasa anda sekeluarga. Sekali lagi jika malas, beli rempah KFC segera yang selalu digunakan untuk menggoreng ayam.

Sesiapa ada petua lebih special, meh kita kongsi..
Hingga berjumpa lagi...
Abe Din

Perhatian kepada kaki mengilat sotong : 
Siapkan kelengkapan anda, sotong semakin hampir dengan pantai Terengganu.
Read more >>

21 March 2011

Memasak Sotong

Salam sejahtera untuk semua pengunjung sotonglaut.
Pada post kali ini, Abe Din akan bercerita tentang langkah-langkah awal sebelum sotong dimasak sebagai hidangan. 

Kebiasannya, sotong akan dibersihkan terlebih dahulu. Ada antara penggemar sotong akan menanggalkan lapisan kulit luar sotong yang berwarna lebih gelap. Langkah membuang kulit sotong akan menjadikan daging sotong putih bersih.

Bagi kebiasaan rakyat Malaysia, cara potongan daging sotong adalah bersifat universal atau diterima sejagat. Apa yang dimaksudkan di sini ialah cara potongan daging sotong yang hampir sama di hampir keseluruhan negeri-negeri di Malaysia. Kita boleh melihat trend ini di kedai-kedai makan yang menyediakan masakan sotong. Mungkin juga cara yang sama digunakan di negara-negara jiran seperti Indonesia, Singapura, Thailand, Brunei dan Filipina.

Berikut adalah beberapa cara potongan daging sotong yang begitu popular dan diterima umum :
1-Hirisan membulat atau bergelung.
2-Hirisan memanjang
3-Masakan seekor


Hirisan daging sotong secara membulat atau bergelung adalah teknik hirisan daging yang biasa dijumpai di kedai-kedai makan. Terdapat satu lagi hirisan jenis ini iaitu hirisan membulat bersambung (tidak putus). Hirisan jenis ini biasa digunakan ketika menyediakan sotong goreng celup tepung.

Hirisan kedua iaitu hirisan memanjang yang selalunya diaplikasi pada daging sotong yang besar dan tebal. Sotong mabang dan sotong katak selalu disediakan menggunakan teknik hirisan ini.

Masakan seekor pula, ialah kaedah di mana sotong dibersihkan dan dimasak seekor-seekor samada bersama kepala atau tanpa kepala. Di Terengganu, teknik ini digunakan ketika menyediakan ketupat sotong.

Gambar di bawah (carian internet), menunjukkan beberapa jenis teknik hirisan daging sotong yang biasa digunakan di luar negara. Untuk mendapatkan hasil potongan yang baik seeloknya gunakan pisau yang tajam. Sekali tengok sotong mentah di bawah nampak macam  sedap je ...



 


Bagi suri rumah yang terbaca post Abe Din pada kali ini, diharap cuba, try, test teknik hirisan sotong yang baru ini. Buat carian di internet jika anda mahukan design baru yang lebih canggih. Semoga ada kelainan pada masakan anda. 

Abe Din juga berharap teknik hirisan ini akan menarik perhatian anak anda yang tidak suka makan sotong. Jika suami, rakan-rakan, jiran, atau mertua sudah mula memuji dan bertanya tentang masakan anda itulah bonus di atas kesungguhan anda untuk mencuba sesuatu yang baru.

Sehingga berjumpa lagi pada post berikutnya.
Abe Din
Read more >>

19 March 2011

Resepi Pelik 3

Salam untuk semua pelawat,
Kali ini, Abe Din akan bercerita dengan satu lagi resepi yang biasa bagi sesetengah orang dan agak pelik bagi kita di Asia yang tidak makan pasta. Resepi yang Abe Din maksudkan ialah membuat doh hitam pasta menggunakan dakwat sotong.

Seperti biasa, bahan eksotik yang digunakan ialah dakwat sotong. Kalau nak banyak dakwat dapatkan sotong katak bersaiz besar. Di Barat, dakwat sotong biasa digunakan sebagai pewarna bagi pasta.

Bahan-bahan yang diperlukan ialah :
-3 cawan tepung
-4 biji telur
-Air
-Sedikit garam
-1/4 cawan dakwat sotong

Cara membuatnya :
-Campurkan semua bahan dan uli menjadi doh.
-Jika doh kelihatan agak kering, tambahkan telur putih, telur kuning atau sedikit air.
-Simpan di dalam peti sejuk seketika
-Keluarkan doh dan boleh dibentuk mengikut selera anda
-Anda boleh gunakan pisau, helaian plastik, penggelak dan mesin khas bagi menghasilkan pasta

Ha.. ni le.. rupa doh yang dah siap

Pasta yang menggunakan dakwat sotong

 Pasta yang biasa kita jumpa

Ramai orang kata pasta sedap, Abe Din tak pernah cuba.
Anda bagaimana ?
Untuk membuat kuah pasta sila rujuk post sebelum ini.
Sehingga berjumpa lagi.. Selamat mencuba
Abe Din
Read more >>

17 March 2011

Buang Dakwat

Salam sejahtera untuk semua pengujung sotonglaut.blogspot.com/
Di kesempatan ini, Abe Din ingin berceloteh tentang cara-cara mudah untuk membuang dakwat sotong ketika kerja-kerja membersihkan sotong dilakukan.

Ramai di antara kita pernah merasakan keenakan masakan berasakan sotong tetapi tidak ramai yang mengambil peduli tentang cara penyediaannya. Ketika Abe Din mula belajar memancing sotong satu ketika dahulu memang cukup teruja untuk cuba membersihkan sotong. Selalunya emak dan isteri yang buat semuanya.

Pengalaman pertama, habis air basuhan menjadi hitam. Tangan dan lengan hingga ke dahi habis dipalit dengan dakwat. Baru belajar le katakan..


Cuba bayangkan anda mencandat atau membeli sotong dalam jumlah yang banyak. Adakah anda hendak membiarkan isteri sahaja yang membersihkan dan memasaknya. Mungkin ada isteri tersenyum bangga apabila semua sotong telah dicuci dan dibersihkan semuanya. Tetapi berapa ramai isteri yang bertuah dapat merasai pengalaman begitu... Kalau bernasib baik lagi, si suami tolang memasak pula... memang tersenyum leber si isteri.


Kita perlu berhati-hati ketika membersihkan sotong bagi mengelakkan dakwatnya daripada pecah. Memang tidak bahayapun tetapi leceh sikit kerana air dan tangan menjadi hitam. Silap hari bulan terkena baju... lagi kuat le isteri membebel.

Sediakan plastik kosong. Ceraikan kepala dan badan terlebih dahulu dan cari kedudukan pundi dakwatnya. Pegang dan buang pundi dakwat sotong dari bahagian atas (kepala) ke bawah (ekor). Selepas pundi dakwat berjaya ditanggalkan terus buang ke dalam plastik. Jangan buat main pula.

 

Ingat ! Jangan cabut pundi dakwat dari bawah ke atas

Jika sotong yang hendak dibersihkan sotong lama, jangan rendam terlalu lama di dalam air kerana ia akan menyebabkan pundi dakwat mencair dan meleleh keluar. Aksi paling "brutal" rendam sotong sambil putar dengan tangan. Kalau tujuannya untuk memeningkan kepala sotong berkenaan, memang silap le aksi macam tu. Lebih elok lagi, selepas beli, terus sahaja dibersihkan. kalau anda memancing, bersihkan terus di laut (air laut free) dan simpan dalam kotak sejuk. Boleh le dapat anugerah suami mithali.

Bagi mereka yang suka bertangguh membersih dan mencuci sotong, Abe Din nasihatkan sotong disimpan di dalam peti sejuk terlebih dahulu. Bila dakwat sotong mula membeku, keluarkan dari peti dan bersihkan. Cara ini memang paling selamat dan bijak. Dakwat tidak akan mengotorkan air rendaman sotong dan tangan anda. Ingat sekali lagi, jangan buat main. Terus buang.

Mungkin ada cara lain yang biasa anda gunakan ketika membersihkan sotong. Anda boleh memberikan pendapat di ruangan ulasan. Semoga ia dapat dikongsi bersama rakan-rakan pelawat yang lain. 

Hingga berjumpa lagi.
Abe Din
Read more >>

16 March 2011

Sotong Halimunan


Salam untuk semua pengunjung sotonglaut.blogspot.com/ 
Pada kali ini, Abe Din akan menerangkan berkaitan aktiviti penyamaran yang dilakukan oleh sotong.

Penyamaran (camouflage) merupakan satu lagi kaedah haiwan menyamar, berlindung dan bersembunyi dari musuh. Pemangsa yang gopoh dan tidak teliti selalu tertipu dengan cara ini.

Cuba lihat gambar di atas. Sekali lihat seperti tiada apa-apa yang menarik. Lihat dengan lebih teliti, anda akan nampak ikan sebelah sedang menanti mangsanya .

Mata cantik sotong yang sukar ditemui.

Sotong adalah di antara spesies haiwan yang begitu cepat menyamar menggunakan latar belakang persekitarannya. Kajian yang dibuat, menunjukkan sotong yang dilepaskan di dalam akuarium yang mempunyai dasar pelbagai warna tunggal akan menyebabkan sotong menukar warna kulitnya beberapa kali apabila memasuki kawasan berlainan warna. Ini menunjukkan keupayaan sotong dalam penyamaran sangat cepat dan berkesan.

Jika di daratan, haiwan yang cepat melakukan penyamaran ialah sumpah-sumpah manakala haiwan lain seperti rama-rama dan cicak hanya menyamar di kawasan tempatnya sahaja. Jika ia bergerak ke tempat lain, ia berisiko terdedah kepada pemangsa kerana kebolehan penyamarannya terhad.

Dua ekor sotong sedang melakukan penyamaran

Sotong kurita sedang berehat.


Lihat dengan teliti. Apa anda nampak ?

Satu contoh teknik penyamaran. 
Oppss... haiwan di atas bukan sotong


Abe Din pernah menarik candat udang menggunakan joran di tepi kawasan pantai berair jernih. Selepas beberapa balingan dan tarikan, jig udang seakan-akan tersangkut berdekatan dengan gigi air. Apa yang pelik Abe Din tidak melihat kehadiran sotong di kawasan berkenaan. Kehadiran sotong berkenaan disedari sebaik sahaja jig ditarik dengan kasar dan dakwat hitam dilepaskan keluar. Buat permulan hanya pancutan dawat hitam yang kelihatan.

Kesimpulan yang boleh dibuat ialah, sotong berkenaan sudah menghampiri kawasan tepi pantai tetapi tidak dapat dilihat dengan jelas kerana ia melakukan penyamaran yang hampir menyerupai latar belakang warna pasir laut.

Sotong halimunan yang menarik jig hanya boleh dilihat dengan jelas sebaik sahaja ia berhempas pulas melepaskan jig yang tersangkut pada lengannya. Warna sotong yang terjerat bertukar daripada halimunan kepada warna gelap kehitaman atau lebih tepat lagi hitam kemerahan.

Sehingga berjumpa lagi.
Abe Din.
Read more >>

14 March 2011

Tukang Tiru

Salam untuk semua pengunjung blog sotonglaut. Pada kesempatan kali ini, Abe Din ingin berceloteh tentang satu tabiat haiwan ciptaan tuhan iaitu penyamaran meniru atau lebih dikenali sebagai kemimikan (mimic). Tentunya subjek utama yang akan dibincangkan ialah berkaitan sotong dan spesies yang dipilih kali ini ialah sotong kurita dari keluarga octopus.
Mimik ialah keserupaan rupa satu spesies dengan spesies lain yang bertujuan melindungi. Keadaan ini berlaku apabila haiwan yang dinamakan mimik berevolusi untuk meniru ciri-ciri yang terdapat pada spesies lain. Kemimikan merupakan satu jenis interaksi yang selalunya akan memberi kelebihan kepada spesies yang meniru.

Dengan bahasa yang lebih mudah mimik adalah satu proses pertahanan dan pelindungan dari musuh.  Sotong kurita meniru untuk memperdayakan musuh. Beberapa jenis mimik sotong kurita telah dikenalpasti oleh saintis antaranya ialah meniru gerak laku ikan lion fish, ular laut, buran atau sea anemones dan obor-obor. Ikan singa, ular laut, buran dan obor-obor memang terkenal dengan musibah yang dibawanya. Pemangsa memang awal-awal lagi menjauhi spesies-spesies ini.

Ada dua jenis mimik yang biasa dilakukan oleh sotong kurita iaitu "Kemimikan Bates" iaitu menyamar sebagai bahaya dan "Kemimikan Mertens",  menyerupai model tidak bahaya.

Sotong kurita mempunyai musuh yang terdiri daripada pelbagai spesies ikan. Untuk pengetahuan anda, sotong kurita selalu dijumpai bersiar-siar mencari makanan secara sendirian dan sukar untuk melihatnya secara berpasang. Kelebihan meniru yang ada padanya tentunya sedikit sebanyak membantunya membuat muka selamba di hadapan musuh.
 
Atas : Ikan sebelah
Tengah : Lion fish
bawah : Ular laut

Kerapkali juga musuhnya teragak-agak untuk membuat keputusan ke atas apa yang diperhatikan. Apa yang menariknya, sotong kurita ini tidak terlalu tergesa-gesa menjauhkan diri daripada musuhnya. Mungkin untuk mengelak rahsianya daripada terbongkar. Nak hidup le katakan..

Jika anda rajin melihat rancangan National Geografi dan video-video di internet, ada juga kedapatan pemangsa yang agak "brutal". Walaupun sotong kurita selamba melakukan mimik, selamba juga dia meluru nak makan. Sotong lari tak cukup tanah. Mungkin pemangsa tu dah tahu kot. Nasib badan le.
 

Kalau difikir-fikir, haiwan juga ada ikhtiar untuk meneruskan kehidupan. Apa yang berlaku kadang-kadang memang sukar untuk dihuraikan secara tepat tetapi sekurang-kurangnya hidup ini masih dapat diteruskan. Jumpa lagi…
Abe Din
Read more >>

12 March 2011

Fakta Sotong

Fakta Menarik Tentang Sotong


1-Ahli Biologist menganggarkan terdapat 
kira-kira 500 spesies sotong
2-Sotong betina bertelur seribu biji setiap kali di dasar laut.
3-"Giant squid" mempunyai mata sebesar bola jaring
4-Sesetengah sotong mempunyai organ bioluminescent 
menyebabkan ia bercahaya dalam gelap
5-Sesetengah sotong kehilangan tantakelnya 
pada peringkat larva


6-Sotong merupakan haiwan karnivor: makan ikan, 
krustasia dan sotong kecil
7-Sotong mempunyai 8 lengan dan hanya tantakel 
mempunyai penyedut
8-Sotong mempunyai 3 jantung
9-Sotong berenang paling pantas di antara 
haiwan-haiwan invertebrata
10-Kebiasaannya sotong hidup selama 1 hingga 2 tahun


11-Sotong terbesar yang dilaporkan sepanjang 
60 kaki dan berat 1980 lbs
12-Nama "calamari" bermaksud memasak sotong
dari bahasa greek
13-Sotong paling kecil bersaiz 0.7 inci dengan berat 0.02 oz
14-Kebanyakan sotong memancutkan dakwat bagi 
melepaskan diri daripada musuh
15-Sotong boleh menyamar mengikut persekitarannya.


 
Carian internet :
Abe Din.
Read more >>

10 March 2011

Evolusi Blog

Salam sejahtera untuk semua pengunjung sotonglaut.blogspot.com/
Pada kali ini, Abe Din akan menceritakan serba sedikit mengenai penghasilan blog sotonglaut pada peringkat awal pembinaan.

Dahulu blog sotonglaut dikenali sebagai blog SOTONG MANIA. Blog ini mula dibangunkan pada hari Sabtu, 17 April 2010. Misi utama pembinaan blog ini adalah untuk memberikan sebanyak mungkin input kepada pengunjung di Malaysia dan Nusantara berkaitan dengan pancingan sotong yang lebih dikenali sebagai "candat sotong" di Terengganu.

 Blog pertama yang dihasilkan pada April 2010

Rakan-rakan pancing terdekat agak sedikit terkejut di atas penghasilan blog sotong ini kerana mereka semua tahu bahawa Abe Din adalah kaki pancing ikan yang sudah sampai ke tahap mania. Mereka berpendapat sepatutnya blog ikan yang dihasilkan dahulu.

Ramai juga yang tidak mengetahui bahawa disamping memancing ikan, Abe Din juga telah mula melakukan pancingan sotong sejak lebih 10 tahun. Bermula dari modal kecil sehingga modal yang besar dengan menyewa bot untuk pergi memancing. Selalu juga Abe Din dipelawa oleh nelayan tempatan pergi memancing di laut. Dari situlah Abe Din mengutip dan mengumpul satu persatu pengalaman hidup orang laut.

Abe Din juga mula melihat gelagat pemancing-pemancing baru yang kecundang di laut disebabkan kurangnya ilmu pengetahuan tentang pancingan sotong. Mereka mengeluarkan belanja sewaan dan perjalanan yang bukan sedikit hingga mencegah ribuan ringgit sekumpulan hanya untuk mencandat sotong. Paling menyedihkan hasilnya tidak setimpal dengan pelaburan yang dibuat. Ada juga yang mengikut trip hanya disebabkan terpengaruh dengan cerita kawan yang menyertai trip sebelumnya. Muntah, letih, lesu,  kekecewaan adalah perkara biasa yang Abe Din perhati dan lihat.


Bertitik tolak dari situ, Abe Din membulatkan tekad untuk membangunkan blog khusus tentang pancingan sotong bagi memberikan sebanyak mungkin info berguna kepada semua pemancing sotong yang lahir bagai cendawan tumbuh. Tambahan pula tiada blog atau laman web yang membincangkan teknik pancingan sotong secara terperinci dan konsisten.

Sesungguhnya penghasilan blog ini bukan untuk tujuan komersial atau mahu menyaingi sesiapa. Lebih tepat lagi ia hanyalah satu tanggungjawab sosial Abe Din kepada golongan pemancing di Malaysia dan Nusantara. Ilmu yang ada tidaklah banyak, Abe Din hanya ingin berkongsi dan membantu.

Dengan lahirnya blog ini, Abe Din telah mendapat ramai kenalan dan kawan dari merata pelusuk termasuk Singapura dan Brunei. Banyak juga soalan yang ditanya dan proses bertukar fikiran berlaku cukup baik. Abe Din tetap berharap suatu hari nanti, aktiviti pancingan sotong akan mencipta rekod dan sejarahnya yang tersendiri dalam dunia pancingan di Malaysia.

17 April 2011, blog ini genap setahun berada di alam siber. Terima kasih kepada semua pelawat. Semoga sokongan anda akan memberi semangat kepada Abe Din untuk terus bercerita dan berlipurlara tentang sotong. Doakan kejayaan sotonglaut.blogspot.com/  
-Abe Din
Read more >>

09 March 2011

Bedah Jig

Salam untuk semua pengunjung sotonglaut.blogspot.com/
Pada kesempatan ini Abe Din akan pembincangkan serba sedikit berkenaan pembuatan jig bagi mencandat sotong. Abe Din memilih jig buatan Jepun, Yamashita.

Yamashita merupakan salah satu jig yang begitu popular di Terengganu. Dihasilkan dalam pelbagai warna iaitu merah, oren, hijau, biru serta coklat. Saiz yang biasa dijual ialah 2.0, 2.5 dan 3.0. Harga jualannya di antara RM18 hingga RM25.


Jig Yamashita merupakan jig yang cukup afektif kerana ia mampu menyimpan cahaya dalam tempoh yang agak lama. Kelebihan ini membuatkan jig Yamashita mudah menarik perhatian sotong terutamanya sotong mabang. Mata jig pula cukup kuat dan tajam untuk menahan asahan sotong bersaiz besar.

Antara kelemahan jig ini ialah balutan kainnya yang mudah terkoyak apabila digigit sotong. Dakwat yang melekat pada kainnya pula agak sukar untuk dihilang sepenuhnya. Kebiasaanya, Abe Din akan menyembur cat 'clear' terlebih dahulu pada permukaan luar jig untuk mengatasi masalah ini.

Rajah di bawah menunjukkan bahagian dalam jig Yamashita yang telah dibuang pembalut kainnya. Pembuatan badannya dari plastik jenis luminous sedikit sebanyak memberi kelebihan kepada jig ini ketika beraksi di dalam air.

Bahagian dalam jig yang dibuang kain dan dibelah dua


Bahagian dalam jig yang kosong memberikan daya apungan kepada jig. Kandungan udara menyebabkan ia lambat tenggelam dan sesuai digayakan di kawasan pertengahan air. 

Keluaran jig Yamashita versi baru sedikit sebanyak mengurangkan populari jig ini. Abe Din akan  memperkenalkan Jig baru Yamashita yang lebih afektif di dalam post akan datang.
Sekian dahulu untuk kali ini-Abe Din
Read more >>

08 March 2011

Jerat Jig

Salam untuk semua pengunjung sotonglaut.blogspot.com/
Dalam kesibukan tugas harian sempat juga Abe Din menyelongkar koleksi internet berkaitan pancingan sotong. Mungkin ramai di antara kita yang pernah merasai tarikan sotong yang sememangnya mempunyai daya juang yang tinggi tetapi tidak ramai yang dapat melihat perjuangannya di dalam air.

Pada kali ini, Abe Din ingin berkongsi situasi berkenaan dengan semua pengunjung sotonglaut. Rakaman video berkenaan diperolehi dari laman Youtube. Jika anda mempunyai kelapangan, banyak pengalaman memancing sotong boleh ditonton di laman ini.






Sotong memang terkenal dengan kegigihan untuk melepaskan diri. Semburan dakwat dan pecutan jet air adalah dua cara yang selalu digunakan. Pemancing mahir tidak akan mengunci drag kekili kerana ia akan menyebabkan tantekal sotong terputus seterusnya sotong akan berjaya melepaskan diri.

Sebaik sahaja sotong merasai ketajaman mata jig, ia akan mula menyembur dakwat hitam. Pada ketika ini, sotong berkenaan beranggapan jig yang disangkakan makanan adalah merupakan ancaman kepadanya. Sotong secara konsisten menyembur dakwat ke hadapan untuk menjauhkan diri daripada jig. Jika mata jig kuat dan tajam, peluang untuk sotong melepaskan diri adalh tipis.

Pemancing perlu banyak bersabar dan berhati-hati jika jig disambar sotong terutamanya jika saiz sotong berkenaan besar dan kuat.  

Semoga anda mendapat sesuatu yang baru. 
Sehingga berjumpa lagi. Abe Din
Read more >>

05 March 2011

Resepi Pelik 2

Salam untuk semua pengikut blog Sotonglaut. Apa sahaja yang anda lakukan, setinggi penghargaan dan terima kasih kerana sudi menjengah ke laman sotong ini. 

Pada kesempatan ini, Abe Din akan bercerita tentang satu lagi resepi pelik berasaskan dakwat sotong. Seperti yang kita sedia maklum, dakwat sotong merupakan salah satu mekanisme pertahanan bagi sotong. Untuk pengetahuan anda, sotong menghasilkan warna dakwat yang berbeza mengikut spesies. Kumpulan octopus menghasilkan dakwat hitam pekat, spesies squid menghasilkan dakwat berwarna biru kehitaman manakala spesies cuttlefish menghasilkan dakwat berwarna sedikit coklat. (sila rujuk spesies berkenaan dalam ruangan Rahsia Dakwat Hitam)

Antara kegunaan dakwat sotong ialah sebagai bahan rencah dalam masakan, pewarna rambut dan ada juga dijadikan dakwat untuk mencetak. Di kesempatan ini, Abe Din akan mengupas fungsi dakwat sotong di dalam proses penyediaan makanan. Antara fungsi utamanya ialah  sebagai pelembut dan perasa. Dakwat sotong juga boleh dimasak bersama nasi, pasta dan stew ikan.

 

Resepi yang Abe Din ingin perkenalkan di sini ialah "Cuttlefish Ink Pasta". Dalam resepi ini dua ekor sotong katak yang besar digunakan. Sotong diasingkan pundi dakwatnya. Bahagian badan lain dibersihkan secara lebih kurang dan dipotong kecil-kecil secara memanjang. Tulang sotong katak pula boleh digunakan sebagai bahan makanan burung nuri.

Pundi dakwat dipecahkan di dalam bekas dan dicairkan menggunakan air suam. Goreng bawang besar serta bawang putih yang telah dicincang. Tambahkan isi sotong bersama sisa dakwat yang masih tinggal kemudian masak beberapa minit. Orang Eropah akan menambahkan sedikit wine dan kemudian ditambah pati tomato. Tambah dakwat sotong yang telah diasingkan dan masak selama 15 minit lagi. Tambah air jika campuran kuah agak pekat.

Sementara menunggu kuah pasta masak. Celurkan pasta di dalam air panas dan sebaik sahaja pasta lembut tuangkan ke dalam kuah pasta yang sedang mendidih. Masak beberapa minit lagi sehingga kuah pekat.



Pasta yang telah masak dan berkuah pekat boleh diangkat dan dihidangkan di dalam pinggan. Gambar di atas menunjukkan hasil yang diperolehi. Kaedah memasak ini bukan sahaja popular di Eropah tetapi juga di Asia Tenggara. Rakyat di negara China pandai memasak dengan menggunakan dakwat sotong.

Sesiapa yang berminat untuk mencuba, boleh mendapatkan lebih info melalui halaman Youtube. Semoga resepi pelik ini akan kena dengan selera anda.

Hingga berjumpa lagi.
Salam dari Abe Din.
Read more >>

.

.

Blogger Pancing